• Michael Bot

Hoe ontwerp je de juiste Tone of Voice?

Als voice-over heb ik het daar elke dag over. Je leest het terug op haast elke pagina van mijn website. Je hoort me er naar vragen in bijna elk telefoongesprek.


In deze blog wil ik je vertellen hoe je ervoor kan zorgen dat jouw merk communiceert met een congruente tone of voice.


Het is bijvoorbeeld belangrijk om te kijken naar de manieren waarop een specifieke doelgroep communiceert en hoe ik daar als voice-over mee kan verbinden.

Logisch natuurlijk, want de CEO van een multinational bereik je niet zoals je een scholier benadert.

De tone of voice is de manier van schrijven of spreken die door een aantal factoren wordt bepaald:


  • De doelstelling

  • De identiteit van het merk, het bedrijf of product.

  • De publicatiekanalen

  • De doelgroep.

  • De concurrentie


De doelstelling

Jouw boodschap heeft een doel. Je wilt iets bereiken met je verhaal. Je wilt informeren, activeren, entertainen, overtuigen of instructies geven.

De tone of voice is goed af te stemmen op jouw content-marketing en tekstdoel.

Wil je informeren; dan kies je voor een corparate tone of voice in de tekst.

Wil je leads en sales genereren; kies dan voor een activerende/verleidelijke tekst.


Identiteit of merkpersoonlijkheid.

De kleur die je kiest moet passen bij je merk. Een inkoppertje Maar hoe kom je erachter wat de identiteit van je bedrijf is? De missie, visie, de kernwaarden die je misschien al eens hebt vastgesteld, vormen hiervoor een prachtige basis. Daarnaast kan het ook inspirerend zijn om in een brainstormsessie eens te kijken naar gelijkenissen met bijvoorbeeld een Hollywood acteur, een dier of een sporter. Stel dat jouw bedrijf een persoon zou zijn of een archetype? Wie of wat is het dan en waarom kom je tot die verbeelding?


Er zijn uiteraard verschillende methodes om je merkpersoonlijkheid te vinden.


Onderstaande afbeelding kan je misschien helpen bij het ontwerpen van een marketing karakter. Print de afbeelding uit en geef met sterretjes aan wat jouw merkpersoonlijkheid, bij benadering, het beste beschrijft. Wanneer jouw sterretjes voornamelijk rechts staan, dan heeft jouw bedrijf een professioneel en corporate karakter.

Staan je sterretjes eerder links, dan past een dynamische, moderne en progressieve tone of voice wellicht perfect bij jouw onderneming. Ben je echter niet zo uitgesproken? Grote kans dat je aantekening vooral in het midden staan.


De publicatiekanalen

Als marketeer heb je tegenwoordig oneindig veel keus qua publicatiekanalen. Ontzettend fijn natuurlijk, zoveel opties, maar voor de vast te stellen tone-of-voice is dat een lastige factor. Bij een radiocommercial wil je natuurlijk dat jouw campagne zoveel mogelijk luisteraars bereikt en dat de spot blijft hangen bij jouw ideale klant. Je wilt op social media de juiste snaar raken, de perfecte tone of voice aanslaan en tegelijkertijd rekening houden met het aantal likes.

Zo zijn er verschillende zaken die van invloed zijn op de woordkeuze en de lengte van je zinnen. Dit alles heeft dus ook invloed op de vast te stellen tone-of-voice.


De doelgroep

And last, but not least: de beoogde doelgroep.

Belangrijk is dat je het taalgebruik van jouw doelgroep niet één-op-één gaat overnemen.

Dit om te voorkomen dat je een taal gebruikt die je niet beheerst; een spreekvorm die niet echt van jou is. Je wilt bovenal voorkomen dat je boodschap hierdoor misschien niet serieus genomen wordt.


Dit is waarom de identiteit van je merk, waarover ik het eerder had, zo’n belangrijke factor is. Als je echter dicht bij jezelf blijft, dan gaat het creeren van een bedrijfsvideo of social-media post haast vanzelf.


Concurrentie

Kort, maar krachtig: Vermijd een toon die overeenkomt met die van jouw concurrent. Je wilt natuurlijk niet het risico lopen te verzanden in de middelmatigheid. Jij bent onderscheidend!


Ter inspiratie voor een brainstormsessie kun je ook eens naar deze youtube-video kijken. Hierin worden een aantal archetypes uit de film gekoppeld aan verschillende merken.



Coaching of advies?

Mocht je behoefte hebben aan een sparringpartner? Bel of mail me gerust, dan kijk ik wat ik voor je kan betekenen.


Directe levering

BINNEN 24 UUR

100% tevredenheid

NO CURE, NO PAY

Eigen studio met

HOGE KWALITEIT 

Eenvoudig achteraf BETALEN VIA IDEAL

indien gewenst MEELUISTEREN 

Meer informatie of een gratis sample?

 

Bel of mail me via het contactformulier. Ik neem dan vrijwel direct contact met je op.
 

Met de luxe van mijn eigen studio kan ik je zelfs binnen 30 minuten een gepersonaliseerde demo sturen.

Studio Stem Smederij / Michael Bot

Generaal de Wetstraat 56

2021 XK  HAARLEM

KvK 17234057

Telefoon 023 23 40 200

E-mail  michael@stemsmederij.nl

  • SoundCloud - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube - Black Circle

Contactformulier

Bestand uploaden
Ondersteund bestand uploaden (max. 15 MB)