• Michael Bot

7 ingrediënten voor een kerstverhaal.

Bijgewerkt: mrt 7


Dit is geen kerstverhaal.


Een beetje sentimenteel gaan zitten doen met elkaar rond het stalletje waar onze verlosser is geboren. Een vader die niet de biologische vader van het kind is. Een stel uitzinnige engelen die over vrede zingen…

Logisch toch dat we afhaken als we het kerstverhaal letterlijk vertellen?!


Wees gerust. Dit wordt geen godslastering of exegese.

Maar beluister het toch eens als een sprookje. Weliswaar verzinsels, maar sprookjes doen een enorm beroep op onze verbeeldingskracht en ons verlangen. Omdat we ons kunnen identificeren met de dieperliggende betekenis en daardoor is het, zonder twijfel, overtuigend. Het gaat namelijk om de manier waarop het vertelt wordt en op die manier is ook het kerstverhaal helemaal waar.


Kerst vervult onze behoefte tot het vertellen van verhalen.


Nu wil ik hier geen moderne versie van het kerstverhaal met zijn herders en engelen rond de kribbe gaan vertellen. Ik ga je ook niets vertellen over De Kerstman, Rudolph en de arrenslee. Niet het sprookje van Het meisje met de zwavelstokjes en niks over Ebenezer Scrooge.

En ik hoef je natuurlijk ook niet te vertellen wat deze verhalen met elkaar gemeen hebben, maar toch is dat precies waar ik mijn verhaal wil beginnen.

Stuk voor stuk laten deze verhalen ons er opnieuw in geloven dat het goede zal overwinnen. Laten ze ons verlangen naar verbondenheid. Overtuigen ze ons van het wonder dat er steeds weer een nieuw begin zal zijn; het licht aan het eind van de spreekwoordelijke tunnel. Kerst vervult onze behoefte tot het vertellen van zulke verhalen. Niet over geloof, hoop of liefde. Maar verhalen vol van verlangen en verbeeldingskracht.


Meesterlijke Marketing

Er zijn geen primaire bronnen overgeleverd over de geboortedag van Jezus. Pas eeuwen later werd door de kerk een geboortedag aangewezen en zijn we kerst op 25 december gaan vieren. Voor de schrijvers van dit verhaal was dat geen probleem. Het ging hen om die dieperliggende betekenis van zijn geboorte. Het raakt ons innig verlangen naar een vorm van verlichting.


Een meesterlijke marketing zet van de kerk. Het voegt waarde en betekenis toe aan iets wat zonder dergelijk verhaal een louter zelfgenoegzaam feest blijkt te zijn.

Dan scoren we louter een luxe kerst voor weinig bij de Hema. Gaan we lekker doen waar we zelf zin in hebben in een gekke kersttrui of foute mistletoe smoking. Maakt Albert Heijn onze kerst onvergetelijk. Zullen we culinair genieten, maar wel lekker thuis.

Kerst is een familieactiviteit en dat weten de moderne marketeers. Ouderwetste gezelligheid. Een pauze in de alledaagse drukte en hectiek. Met maar weinig nieuwe inzichten en betekenis, maar in elk geval wel met een nieuw hok voor Flappie via Bol.com. Een gemiste kans.


Het gaat er niet om dat je een interessant verhaal vertelt. Het gaat er om dat je jouw verhaal interessant vertelt.

Een goed verhaal spreekt tot de verbeelding, omdat het een beroep doet op onze emoties en diepe verlangens. Dat weten de marketeers van de nieuwe Plus-commercial natuurlijk ook. Ze tonen ons een familie, vlak voor het kerstdiner, begeleid door stemmige muziek, overhaast in hun auto stappend. Met gezwinde spoed, gehuld in kersttenue en met de warme kalkoen en reeds ontpopte champagne op schoot, rijden ze naar het ziekenhuis waar een klein wonder heeft plaatsgevonden.


Raak! Het heeft bijna alle ingrediënten voor een kerstverhaal. Het raakt en vervoert ons. Het vervult en creëert een behoefte en brengt ons in beweging. Richting de supermarkt. Een kerstboodschap.


Maar het is nog géén kerstverhaal. Niet echt.

Vandaar mijn kerstboodschap. Laat me je uitdagen om dit jaar het kerstdiner af te sluiten met jouw eigen kerstverhaal. Een persoonlijk en eigentijds relaas over doorvoelde menselijkheid en een onverwachte wending waarin een kerstgedachte huist. Ontroer en ervaar hoe het werkt.


Hoe krijg je mensen betrokken? Hoe maak je ze nieuwsgierig en krijg je ze op het puntje van hun stoel?

De manier om mensen te overtuigen is door hen iets te laten beleven. Door ze op zo’n manier mee te slepen dat iemand zijn persoonlijke opvattingen loslaat en volgzaam wordt.

Het gaat er niet om dat je een interessant verhaal vertelt, het gaat er om dat je jouw verhaal interessant vertelt. Dus voordat je aan de slag gaat met de boodschappen voor het kerstdiner, geef ik je hierbij mijn persoonlijke checklist cadeau met - wat mij betreft - alle benodigde ingrediënten voor een verhaal dat raakt, overtuigd en tot de verbeelding spreekt.


Ingrediënten

  • Verbeelding Wanneer we ons kunnen inleven hoe iets klinkt, proeft, voelt of ruikt, wordt het écht en krijgt het noodzaak.

  • Verbondenheid We willen ons kunnen identificeren met een dieperliggende betekenis.

  • Verlangen We willen (mee) verlangen naar verlichting & verbondenheid.

  • Verwikkeling Probeer Roodkapje maar eens te vertellen zonder wolf.

  • Verwevenheid We willen het idee hebben dat we invloed kunnen uitoefenen op het handelingsverloop van het verhaal en dat deze gebeurtenis impact zal hebben op ons bestaan.

  • Verontrusting Zorg voor spanning & dynamiek. Doseer & trakteer. Niet te snel, niet traag.

  • Verlichting En ze leefden nog lang en gelukkig.

Genoeg voor nu. Je zult het vast druk hebben met alle voorbereidingen voor de feestdagen. Binnenkort zal ik wat uitgebreider ingaan op de 7 V's, zoals hierboven beschreven. Je kunt daarvoor mijn blog in de gaten houden, maar als je jouw e-mailadres achterlaat dan stuur ik het gewoon naar je mailbox.

En voor degene die dit nu nog steeds leest heb ik een cadeautje. Omdat je blijkbaar de tijd hebt genomen om even stil te staan bij de kracht van het verhalen vertellen, ben ik benieuwd: Welk verhaal heb jij te vertellen? Waarmee vervul jij ons diepe menselijke verlangen naar verbondenheid en verlichting? Met welk verhaal wil jij iemand in beweging brengen? Ik geef jou een gratis copywriting quickscan cadeau waarmee je van jouw boodschap een overtuigend verhaal kunt maken.


Klik hier en vertel me jouw verhaal.



Directe levering

BINNEN 24 UUR

100% tevredenheid

NO CURE, NO PAY

Eigen studio met

HOGE KWALITEIT 

Eenvoudig achteraf BETALEN VIA IDEAL

indien gewenst MEELUISTEREN 

Vertel me jouw verhaal;

 

Neem gewoon eens vrijblijvend contact met me op.

Studio Stem Smederij / Michael Bot

Generaal de Wetstraat 56

2021 XK  HAARLEM

KvK 17234057

Telefoon 023 23 40 200

E-mail  michael@stemsmederij.nl

Contactformulier

Bestand uploaden
Ondersteund bestand uploaden (max. 15 MB)
  • SoundCloud - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube - Black Circle