• Michael Bot

8 vragen waar ik vanzelfsprekend geen nee op zeg.

Bijgewerkt: mrt 7



De meeste mensen die mij als voice-over benaderen, kennen het reilen en zeilen van een audiovisuele productie. Ben je echter nieuw op dit vlak... In deze korte post geef ik acht antwoorden op veelgestelde vragen.


1. Spreek je echt alles in? Ja! Radiocommercials, tv-commercials, internetcommercial. Webvideo, uitleganimatie, app of telefoonsysteem. Presentaties, key-notes, promo’s, luisterboeken, jingles, bedrijfsfilms, vacaturevideo’s, documentaires….

Oke, er zijn bepaalde opdrachten die ik niet direct aanneem. Politieke boodschappen die niet mijn voorkeur genieten, seksistische, racistische of andere aanstootgevende teksten of producties die conflicteren met eerder ingesproken werk, dat doe ik natuurlijk niet.


2. Is het tarief van een voice-over inclusief studiogebruik?

Ja! Voor alle voice-overs die ik opneem vanuit mijn eigen studio reken ik geen extra studio-tarief.

Mocht je mij willen boeken voor een inspreek-sessie in een andere studio, dan betaal je natuurlijk voor de huur van die externe studio en dan betaal je vanzelfsprekend ook voor het uurtarief van een geluidstechnicus.


3. Kan ik aanwezig zijn bij de opname?

Ja, dat kan zeker! Helaas kun je niet fysiek bij de opname aanwezig zijn. Daar is mijn vocal booth simpelweg te klein voor. Maar graag nodig ik je uit om mee te luisteren en kijken via Skype of FaceTime. Je kunt me dan ook regisseren. Ik vind het belangrijk dat je mij aan het werk kunt horen en ook zien, want als stemacteur werk ik niet alleen met mijn stem. Om de juiste tone of voice en beleving aan de tekst mee te geven acteer ik, vanachter mijn microfoon, met mijn hele lichaam.


4. Klopt het het dat de tarieven per productie verschillen? Ja. Als voice-over reken je meestal geen uurtarief. Voor de meeste producties geldt dat de vergoeding voor de stem is gebaseerd op de intensiteit van het stemgebruik. Hierbij geldt ook: hoe meer publiek (kijkers/luisteraars) hoe hoger ook de vergoeding zal zijn.

Daarnaast zijn natuurlijk de commerciële teksten een stuk prijziger dan informatieve teksten.

Een commercial die op de nationale televisie te zien is, bereikt vaak een enorm publiek en dat mag je natuurlijk ook terugzien in het tarief van de voice-over.


Vaak bestaat het voice-over tarief uit een inspreek fee plus een buy-out.

De buy-out is de vergoeding voor het gebruik van de voice-over en geldt meestal voor 12 maanden.

Wil je de commercial na een jaar alsnog uitzenden? In dat geval betaal je een repeat-fee; een extra buy-out voor opnieuw één jaar. Meestal komt dit neer op zo'n vijftig procent van de oorspronkelijke prijs.

Zelf hanteer trouwens enkel een buy-out wanneer de productie een landelijke commercial voor televisie of radio betreft of wanneer het gaat om een pre-roll op internet.

Voor overige producties is het simpelweg niet te toetsen of deze na twaalf maanden nog altijd worden gebruikt.


5. Is het aanleveren van de tekst voldoende?

Ja, ik heb natuurlijk een definitieve tekst nodig en dat is in principe voldoende.


Mocht je nog tips nodig hebben met het schrijven van de perfecte tekst mag je me ook altijd een berichtje sturen. En je kunt natuurlijk deze blog volgen. Regelmatig post ik inspirerende tips voor het schrijven van krachtige teksten.


Maar naast de tekst mag je mij alles toesturen wat je tot je beschikking hebt. Graag zelfs. Een voorlopige edit van de video of de muziek die we tijdens de opname als referentie kunnen gebruiken. Een storyboard. Een collage. Een voorbeeld-video op youtube. Een omschrijving van de stijl of de klankkleur.

Kijk ook eens naar onderstaande afbeelding. Misschien heb je er wat aan bij het bepalen van de tone of voice.





6. Krijg ik meerdere versie toegestuurd?

Ja. Meestal ontvang je één of twee takes. Een korte tekst (± 250 woorden) spreek ik meestal twee keer in. Hierbij varieer ik ietwat qua tone of voice. Het is prettig dat je dan kunt kiezen welke take je het beste vindt of je kunt bepaalde fragmenten van beide takes met elkaar combineren.

Bij langere voice-overs houdt ik het doorgaans bij één enkele take. Wel spreek ik af toe wat variaties in qua klemtoon per zin. Dan kun je zelf weer de ideale combinatie editen.

Meer dan 1 à 2 takes stuur ik eigenlijk niet op. Dat voorkomt keuzestress voor beide partijen.

Voor een commercial neem ik doorgaans drie takes op en daarin varieer ik dan qua tone of voice.


7. Kan ik achteraf nog iets in de tekst aanpassen?

Ja, hoor. Wanneer het een kleine tekstwijziging betreft en deze vindt plaats vóórdat de productie is opgeleverd en gepubliceerd, dan is dat gewoon bij mijn prijs inbegrepen.

Echter bij een volledig herziene tekst of een verandering in een reeds openbaar gemaakte video; reken ik dit wel als een nieuwe opname.


8. En het eindresultaat ontvang ik gewoon ik mijn mailbox?

Jazeker. Gewoonlijk lever ik alles wat ik opneem in mijn eigen studio aan in WAV-formaat (16 bit, 48kHz). Ik verstuur dit via een gepersonaliseerde dropbox-link naar jouw mailbox. Deze kun je veilig openen met een eigen toegangscode. In het geval van een klein bestand, stuur ik het inderdaad gewoon per e-mail.


Ik lever de opname ruw en zo schoon mogelijk aan. Enkel mijn stem via de microfoon, door een pre amp en dat is dat.

Bij producties die niet commercieel van aard zijn - denk hierbij aan animaties, presentaties, een webvideo of bedrijfsfilm - lever ik ook wel eens extra versie mee die ik zelf al ietwat heb ‘ingekleurd’; een beetje compressie, limiting en wat equalizing. Deze mix kun je dan, al naargelang, direct publiceren of inladen onder je video-edit. Gewoon als extra dienst. Geheel gratis & vrijblijvend.

Tevens kan ik ik de voice-over en het beeld ook met elkaar voor je synchroniseren of een audiomix voor video, radio (-6 of -9dB) of tv (r128-broadcast) leveren tegen een meerprijs.

Wil je liever een AIFF of mp3 ontvangen? Of een andere sample rate? Laat het me gewoon weten in de briefing van de opdracht.


Alle versprekingen, smakjes en klikjes verwijder ik natuurlijk. Evenals de ademhalingen tussen de zinnen door. De adem die in de zinnen zit laat ik gewoonlijk wel zitten, aangezien het wel heel onnatuurlijk of beangstigend klinkt wanneer ik helemaal geen adem meer lijk te halen.

Het is natuurlijk de bedoeling dat er ademloos naar het verhaal wordt geluisterd, omdat het zo enorm tot de verbeelding spreekt en niet omdat de luisteraar het plaatsvervangend benauwd krijgt door een gebrek aan zuurstof in de opname.

Heb jij zo’n adembenemend verhaal en zoek je een stem die tot de verbeelding spreekt? Beluister een aantal van mijn demo’s of neem voor je volgende ademteug gewoon even contact met me op.


Ik spreek je!


Directe levering

BINNEN 24 UUR

100% tevredenheid

NO CURE, NO PAY

Eigen studio met

HOGE KWALITEIT 

Eenvoudig achteraf BETALEN VIA IDEAL

indien gewenst MEELUISTEREN 

Vertel me jouw verhaal;

 

Neem gewoon eens vrijblijvend contact met me op.

Studio Stem Smederij / Michael Bot

Generaal de Wetstraat 56

2021 XK  HAARLEM

KvK 17234057

Telefoon 023 23 40 200

E-mail  michael@stemsmederij.nl

Contactformulier

Bestand uploaden
Ondersteund bestand uploaden (max. 15 MB)
  • SoundCloud - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube - Black Circle